Ustalenie przyczyn trudności uczniów w nauce czytania i pisania oraz sposobów ich przezwyciężania przez indywidualizację procesu nauczania i zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze
W swojej dotychczasowej pracy pedagogicznej z klasą pierwszą na zebraniach z rodzicami poruszałam problem trudności w czytaniu i pisaniu.
Cykl pogadanek rozpoczęłam od wyjaśnienia tak często używanych pojęć dysleksji i dysgrafii. Na następnej wywiadówce zapoznałam rodziców z przyczynami trudności w czytaniu i pisaniu o podłożu dyslektycznym. Kontynuując ten problem przy kolejnym spotkaniu, podjęłam próbę wyjaśnienia, jak przezwyciężać i jak zapobiegać trudnościom szkolnym.
Wstęp
Podstawowym zadaniem dydaktyczno-wychowawczym szkoły jest zapewnienie wszystkim uczniom optymalnych warunków sprzyjających harmonijnemu rozwojowi psychofizycznemu. Powodzenie dziecka w początkowej nauce wpływa w decydujący sposób na jego dalsze sukcesy w szkole.
Praktyka szkolna wykazuje, że w pierwszych latach nauczania w szkole podstawowej spotykamy znaczny odsetek dzieci odbiegających w niewielkim stopniu od normy rozwojowej. Mimo osiągnięcia gotowości szkolnej i prawidłowej inteligencji napotykają na trudności w nauce. Aby zapewnić pomyślny start tym dzieciom niezbędne jest możliwie wczesne i efektywne wykrywanie wszelkich zaburzeń i zahamowań rozwojowych. Dzieci charakteryzujące się tymi zaburzeniami wymagają specjalnych zajęć kompensacyjno-wyrównawczych, usprawniających zaburzone funkcje: wzrokowe, słuchowe oraz manualne. Wykrywanie zaburzeń rozwojowych i praca wyrównawcza powinny być jednym z podstawowych elementów pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły.
W klasach młodszych pojawia się stosunkowo duża ilość dzieci z odchyleniami i za-burzeniami rozwojowymi. Od pierwszych lat nauki w szkole wymagają one dodatkowej i zróżnicowanej pomocy ze strony nauczycieli. Napotykają na bardzo wiele trudności związanych z opanowaniem takich podstawowych umiejętności jak czytanie i pisanie oraz przystosowaniem się do życia szkolnego w ogóle. Trudności te wynikają z różnych czynników i najogólniej zależą od poziomu rozwoju intelektualnego, poziomu rozwoju głównych funkcji psychofizycznych i środowiska wychowawczego dzieci.
Pozostawienie tych dzieci bez fachowej pomocy ze strony nauczycieli może prowadzić do poważnych deformacji na wyższym szczeblu kształcenia.
(...)
Pełny tekst artykułu (opisującego zagadnienia dyslekcji i dysgrafii, przyczyn trudności w czytaniu i pisaniu, przezwyciężania i zapobiegania tym trudnościom) do ściągnięcia bezpośrednio ze stron serwisu:
Beata Olczak Szkoła Podstawowa w Poniatowej |